Het Amerikaanse miljardenbedrijf Illumina koopt de Belgisch-Nederlandse start-up Bluebee. Die ontwikkelde technologie om de verwerking en de analyse van DNA drastisch te versnellen.

Met de overname van Bluebee wil Illumina de industrialisering van de DNA-sector naar een volgende fase brengen, legt Bluebee-CEO Hans Cobben uit. ‘Illumina staat ijzersterk in laboratoriuminstrumenten om DNA uit te lezen. Met onze technologie kan het daar een slimme laag aan toevoegen, die van die ruwe data ook klinisch bruikbare informatie maakt. Dat is een strategische kwantumsprong.’

Een overnameprijs wordt niet bekendgemaakt. Maar de verkoop is zonder twijfel goed nieuws voor de financiers achter Bluebee. De investeringsboetiek Buysse & Partners, de durfkapitalisten PMV en Capricorn ICT Arkiv, Colruyt-fonds Korys en Biover II, en het investeringsvehikel van de biotechinvesteerder Annie Vereecken staken samen met het management de voorbije jaren meer dan 27 miljoen euro in het bedrijf.

Lees hier het volledige artikel in De Tijd