Buysse & Partners Smart Assets NV (BPSA), de vastgoedpoot van investeringshuis Buysse & Partners koopt het iconische Glaverbel gebouw (Watermaal-Bosvoorde) van UBS Euroinvest Immobilien (Duitsland).

De aankoop van het Glaverbel gebouw is een belangrijke toevoeging aan de BPSA portefeuille met iconisch vastgoed. De vastgoedpoot van Buysse & Partners is ondermeer eigenaar van de BP toren (architect Léon Stynen) in de expowijk in Antwerpen en het CBR gebouw  (architect Constantin Brodzki) aan de overkant van de Glaverbel, ondermeer huis van het gerenommeerde co-working concept Fosbury & Sons. Daarnaast bestaat de portefeuille ook uit een aantal operationele panden met logistieke functies, kantoren en een showroom. Afgelopen zomer verkocht BPSA het iconische Hilton gebouw aan de Groenplaats in Antwerpen.

Guy Mertens, partner

“De aankoop van Glaverbel onderstreept de intenties van BPSA om verder te blijven investeren in, en de iconische vastgoedportefeuille te doen groeien. De investeringsfocus is gericht op het hele land, met wishlist-gebouwen in andere belangrijke steden zoals Mechelen, Gent en Luik”.

Integratie van natuur en architectuur

De originele plannen voor “De Glaverbel” werden in maart 1964 afgeleverd door vier in die tijd gerenommeerde architecten: Renaat Braem, Pierre Guillissen, André Jacqmain en Victor Mulpas, die samen het ronde design voorstelden voor een architectuurwedstrijd. Ze  creëerden een ruimte die zowel functioneel als flexibel was en waar de verschillende diensten van Glaverbel (vlakglasproducenten) – de oorspronkelijke eigenaar en gebruiker van het gebouw – gemakkelijk samen konden werken, waar informele, toevallige ontmoetingen bevorderd werden. Bovendien was er oog voor de best mogelijke ecologische oplossing, aangezien het gebouw naadloos bij de vorm van de site aansloot en perfect binnen de residentiële aard van de buurt paste. Bij de bouw van de Glaverbel werden de meeste bomen en planten onaangeroerd gelaten: de ronde structuur is letterlijk rond de natuur gebouwd in plaats van andersom, dat de natuur plaats moest maken voor het gebouw. In 1998 werd de Glaverbel volledig gerenoveerd.

Vandaag omvat het gebouw ongeveer 31.000 m² kantooroppervlakte en huisvestigt het een 25-tal huurders, waaronder Belgische en internationale ondernemingen.

BPSA is ook bezig met de uitbreiding van de Blommaert-site in Wijnegem, waar naast productiehal voor Blommaert Aluminium, een state-of-the-art kantoorgebouw van 4560m² in aanbouw is, met zicht op het Albertkanaal en met Axel Vervoordt als buur.

Over Buysse & Partners

Buysse & Partners is een onafhankelijk investeringshuis opgericht in 2008 door Frank Buysse. Met partners Guy Mertens, Johan Buyle en Dimitri Herbosch aan zijn zijde leidt Frank Buysse een 18-koppig team vanuit het hoofdkwartier in Antwerpen. Buysse & Partners investeert samen met haar investeerders in groeibedrijven met een Belgische verankering, in iconisch en industrieel vastgoed en in fondsen en vastgoedprojecten in groeilanden in Latijns-Amerika.

Perscontact en meer informatie via Emelie Vervecken ev@buysse-partners.com +32 499 69 71 31